TEME

facebook Pošalji prijatelju Isprintaj

Ekološka ambalaža je potreba današnjice

piše: Mario Ščetar

objavljeno: 27.05.2011

Neprestani pritisak za ekološki prihvatljivim materijalima nije više samo hir već stil života, a briga za okoliš te kako ga zaštititi, misli su koje su sve prisutnije u svijesti sve većeg broja ljudi. Jedna od ideja koja zaokuplja znanstvenike, ekologe i tehnologe je mogućnost povećanja potražnje i svijesti potrošača za pravilnim opcijama kao što je – jestiva ambalaža za prehrambene proizvode.

Ekološka ambalaža je potreba današnjice
Zamislite da u trgovini možete kupiti jogurt u čašici, pojedete sadržaj, a nakon toga i ambalažu!? To je nešto kao kada pojedete sladoled i nakon toga ono u čemu ste ga držali tj. kornet. Potencijalni proizvodi koji su u razvoju su čokolada s jestivim omotom ili suha tjestenina koju možete kuhati zajedno s ambalažom, a da pri tome nema utjecaj na okus. Ta vrsta jestive ambalaže trebala bi također imati i antibakterijska svojstva. Novost na tržištu su također i jestiva komercijalna pakiranja s tiskom jestivih biljnih boja.

Iako je razvoj jestive ambalaže u industrijskim mjerilima još uvijek u eksperimentalnoj fazi, ona je već naišla na primjenu u nekoliko načina. Neke namirnice se dostavljaju u trgovine već s jestivim voskovima i premazima. Voće i povrće su često prskani jestivim voskom kako bi se spriječio gubitak vlage. Mnoge vrste bombona su obavijene jestivim glazurama koje ih štite od npr. gubitka arome, boje ili mehaničkih oštećenja. Šećerne i čokoladne glazure su ugodnog okusa, ali im je nedostatak ljepljivost ili masna površina koje dolaze još više do izražaja dužim čuvanjem takvih proizvoda. Kolagen, koji se koristi u izradi ovitaka za kobasice ili druge mesne proizvode, nije topiv u vodi i nije baš prihvatljiv za konzumiranje. Ti nedostaci tradicionalnih ovitaka uvjetovali su razvoj novih tipova zaštitnih materijala na osnovi polimernih filmova (prevlaka) koji se primjerice najviše koriste u farmaceutskoj industriji pri izradi tableta.

-----------------------------------------------------------------------------

Jestivi zaštitni filmovi mogu se definirati kao tanki sloj materijala koji potrošač može konzumirati, a svrha jestive ambalaže (slojeva) je zaštititi proizvod od utjecaja kisika i vlage tj. degradacije.

Određeni proteini u funkciji jestive ambalaže mogu poslužiti kao nosači nekih organskih kiselina koji inhibiraju rast bakterija kao potencijalnih kontaminanata hrane (Listeria moncytogenes, Salmonella i E. coli). Osim toga film može biti antioksidans ali i funkcionalni dodatak (nutraceutik) samom proizvodu.

-----------------------------------------------------------------------------

Jestivom ambalažom do manje otpada i veće sigurnosti hrane
Tradicionalan način pakiranja u vrećice i kutije i dalje će biti potreban iz zdravstvenih i transportnih razloga, ali neće biti potrebno ambalaže kao prije, što će smanjiti troškove i zbrinjavanje otpada.

-----------------------------------------------------------------------------

Jestiva ambalaža (film ili premaz) najčešće se nanosi direktno na površinu proizvoda ili može biti stvarni ambalažni oblik izrađen od različitih materijala.

Premaz mora dobro prianjati uz proizvod te ne smije imati ni najmanja mehanička oštećenja. Takav materijal u svakom slučaju ne smije imati negativan utjecaj na zdravlje čovjeka te mora biti odobren od strane službenih institucija za sigurnost hrane i materijala u dodiru s hranom, kao što je Europska agencija za hranu (EFSA-European Food Safety Authority, www.efsa.europa.eu).

-----------------------------------------------------------------------------

Velika mogućnost primjene jestive ambalaže
S obzirom na već spomenuta barijerna svojstva, važno je da ambalaža ne smije biti apsolutno nepropusna na plinove, vodenu paru i etilen jer npr. voće i povrće ima određen stupanj respiracije i na polici u trgovini tj. nakon branja. Materijali koji se upotrebljavaju za proizvodnju jestive ambalaže su uglavnom topljivi u vodi ili otapalima.

Filmovi ili premazi mogu biti od ugljikohidrata, proteina, lipida, čvrstog prirodnog voska ili smola. Primjeri ugljikohidrata su celuloza, škrob, dekstrin, pektin i alginati. Od proteinskih izvora mogu se koristiti bjelanjak jajeta, kukuruz (zein), soja, kolagen i sirutka. Voskovi su uglavnom pčelinji te šelak smola koja se već koristi i u konditorskoj industriji.

Agar i karagenan se koriste kao materijali za prevlačenje hrane s ciljem suzbijanja rasta mikroorganizama (kod mesa) i gubitka vlage (perad). Održivost brzo smrznute ribe i mesa može se značajno produžiti ukoliko se proizvodi zaštite filmom kalcijeva alginata.

Dekstran se upotrebljava kao konzervans protiv gubitka vlage kod proizvoda kao što su škampi, meso, suho voće, sir, maslac i smrznuta hrana

Dobri rezultati dobiveni su primjenom zeinske prevlake na voće, orahe, liofilizirane proizvode kao i na komprimirane proizvode veličine jednog zalogaja. Iako je kolegen jestiv materijal, ne pripada skupini materijala topivih u vodi pa ga je potrebno ukloniti prije konzumiranja.

Poznata je upotreba voskova kao zaštitnih prevlaka za sireve koja se uklanja prije konzumacije. Proizvodnjom dvokomponentnih ili višekomponentnih filmova moguće je ukloniti negativna svojstva pojedinačnih materijala.

Od prvih ispitivanih kombinacija spominju se škrob i alginati, gume i škrob, pektin i želatina, dekstrin i polisaharidne želirajuće tvari.

Jestiva ambalaža – izvor vitamina i dobre zarade
Osim što su ekološki prihvatljivi, mnogi od tih novih jestivih materijala također mogu biti dobar izvor vitamina ili minerala. Jestiva ambalaža može također doprinjeti produžetku roka trajanja određenih proizvoda. Tako, npr. jabuke, izrezane na šnite i izložene na zraku, imaju tendenciju mijenjanja boje i omekšavanja. Kako bi odgodili ovu pojavu koristi se askorbinska kiselina (vitamin C) i kalcij. Neki jestivi filmovi također mogu poboljšati okus prehrambenih proizvoda. Na sjevernoameričkom tržištu položaj jestivih filmova je dobro uspostavljeno i europsko tržište se počinje buditi, a neki analitičari procjenjuju da bi ukupno tržište jestivih filmova moglo doseći 500 milijuna dolara ove godine i 2 milijarde dolara do 2012. samo u farmaceutskoj industriji.
jestiva ambalaža

Broj glasova: 122

Prosjek: 3,4

Vaša ocjena:
Ekološka ambalaža je potreba današnjice

Vezani članci

Najpopularniji članci