HoReCa ČLANCI

facebook Pošalji prijatelju Isprintaj

Goran Gašparac - EBAT

piše: Professional

objavljeno: 27.01.2017

Goran Gasparac MBA, alumni Zagrebačke skole ekonomije i managementa (ZŠEM), zajedno sa partnerima pokrenuo je u 2015 godini projekt u sklopu kojeg je i otvaranje Hrvatskog reprezentativnog ureda na Tajvanu.
Radi se o privatnoj inicijativi skupine poslovnih ljudi, ekonomista, intelektualaca, akademskih građana te u konačnici entuzijasta s ciljem razvoja ekonomske diplomacije izmedu Hrvatske i Tajvana.

IntervjuGoranGasparac20170127_410A copy.jpg
Možete li nam ukratko predstaviti EBAT?
European Business Association in Taiwan (EBAT), je neprofitna, nevladina organizacija osnovana u svrhu razvoja te poboljsanja postojećih bilateralnih odnosa izmedu Europskih zemalja i Tajvana s naglaskom na ekonomiju, turizam, obrazovanje i kulturu. U ovom trenutku EBAT okuplja zemlje Europske Unije koje pretežito pripadaju tom srednjoeuropskom civilazijskom i kulturnom krugu, pa tako počevsi od Hrvatske na jugu, Mađarske, preko Slovačke, Česke, dalje tom vertikalom preko Poljske i Baltičkih zemalja, pa sve do Finske na sjeveru.  
Sluzbeno smo registrirana organizacija unutar Tajvanskog Ministarstva Unutarnjih poslova s djelatnošću u domeni ekonomske diplomacije, kao i većina postojećih diplomatsko - ekonomskih predstavništava na Tajvanu, kako Europske Unije, tako i pojedinih zemalja individalno.


Otvorili smo hrvatski ured u sklopu EBAT-a s ciljem razvoja svijesti o mogućnostima te prednostima Tajvanskog tržista za Hrvatske izvoznike, te također da prema Tajvanskim investitorima komuniciramo mogucnosti za FDI (foreign direct investment) u Hrvatsku. Želimo poboljšati odnosno stimulirati trenutnu trgovinsku razmjenu Hrvatske s Tajvanom u apsolutnim iznosima ali i promijeniti tendenciju i samog omjera u trgovinskoj razmjeni s Tajvanom koji je trenutno višestruko negativan po Hrvatsku.
Nadalje, EBAT i njen Hrvatski ured vidimo kao idealnu platformu kroz koju se potiču i razvijaju projekti i suradnja u turizmu, visokom školstvu, te kulturi koji će doprinjeti brandiranju Hrvatske na Tajvanu.
Kako je nastao EBAT?          
Sada, nakon gotovo dvije godine od početka razvoja ovog projekta, dakle od same ideje do njene realizacije, mogu reći da je EBAT zapravo plod mnogo truda i rada čitavog niza ljudi. Gledajući iz današnje perspektive, rekao bih da su dvije stvari bile ključne u realizaciji ovog projekta.  S jedne strane domoljublje i želja da se osobno pridonese boljitku Hrvatske ekonomske realnosti, kao i mogućnost osobnog razvoja , a s druge strane povezivanje s vrlo kvalitetnim ljudima u pravom trenutku. Dakle, tu bi vrijedila ona - biti na pravom mjestu, u pravo vrijeme, s pravim ljudima. 
EBAT okuplja skupinu poslovnih ljudi, ekonomista, pravnika, diplomata, inženjera, intelektualaca, akademskih građana, te domoljuba, s ciljem razvoja ekonomske diplomacije između matičnih europskih zemalja i Tajvana.

Još 2011. godine pokrenuo sam zajedno s partnerima konzultantski i trade business ovdje na Tajvanu. Nakon određenog vremena  počeli smo intenzivno raditi business networking u relevantim poslovnim krugovima, te se postepeno predstavljati na Tajvanskom tržistu ekonomske diplomacije postajući članom brojnih poslovnih udruga i business networking organizacija s ciljem što boljeg poznavanja Tajvanskog maloprodajnog i veleprodajnog tržista te povezivanja s relevantnim igračima u distribuciji.

Ubrzo smo uvidjeli da od 28 EU članica samo njih 16 ima određen oblik komercijalne reprezentacije na Tajvanu. To su najčešće trgovinsko - ekonomski uredi, predstavnički uredi gospodarskih komora, razno razni ekonomski instituti itd.

Brojne studije pokazuju kako efikasnost komercijalne ili ekonomske diplomacije ima pozitivan utjecaj na trgovinsku razmjenu te FDI. Top 5 Europskih trgovinskih partnera s Tajvanom (Njemačka, Nizozemska, UK, Francuska i Italija) imaju dugoročne odnose s Tajvanom u komercijalnoj diplomaciji. Dakle,duže od 20 godina, i stoga doprinose s otprilike 2/3 ukupne trgovinske razmjene Tajvana s Europom u zadnjih 25 godina. Ostala 1/3 ukupne trgovinske razmjene Tajvana i Europe raspršena je na preostalih 46 Europskih zemalja.

Stoga, osnivanje nekog oblika ekonomske diplomacije na Tajvanu  ključno je za zdrave poslovne odnose.

U određenim slučajevima  za neke Europske zemlje sa manjim obujmom u međunarodnoj trgovini otvaranje predstavničkog ureda nacionalne gospodarske komore može biti skupo i financijski neisplativo. U tom slučaju EBAT se pokazao kao odlična platforma za mnoge od tih zemalja koja im daje priliku da se predstave Tajvanskim poslovnim krugovima, te da poboljšaju svoju trenutnu poziciju.
IntervjuGoranGasparac20170127_410B copy.jpg
Kako biste opisali trenutnu razvijenost ekonomske diplomacije između Hrvatske i Tajvana?
Mislim da ne bih mnogo pogriješio kada bih rekao da je do unazad zadnjih godinu i pol - dvije zapravo i nije bilo. Ako je i bilo određenih inicijativa one su dolazile sa Tajvanske strane, međutim  nisu donijele rezultate, barem ne nešto zamjetnije. Smatram da je za takvu situaciju odgovorno nepoznavanje i nesnalaženje, da ne kažem indiferentnost naše vanjske politike prema cijeloj toj južno-istočnoj Azijskoj regiji i situaciji s Kinom. Jako je bitna politička volja i kakve signale šalje vlada realnom sektoru. To naravno utječe na nekapitaliziranje ogromnih potencijala za Hrvatsku na Tajvanu, kao i ovdje susjednim zemljama. Takav nastup bi se možda i mogao razumjeti da Hrvatska ima veliku investicijsku inicijativu iz Kine, međutim takav scenarij je do sada izostao. Niti se čini izglednim u budućnosti. Ta logika naše vanjske politike ne uzima u obzir ni činjenicu da zemlje poput Francuske, Nizozemske, Italije, Belgije itd. već više od 3 desetljeća pronalaze načine da balansiraju odnose s Kinom, ali ipak osiguraju ekonomsku korist za sebe u odnosima s Tajvanom. Dakle, jedno nužno ne isključuje drugo. Mislim da bi se tu trebali pod hitno ugledati na naše EU partnere.

Prema saznanjima koje dobivamo od naših kontakata unutar Tajvanskih vladinih institucija, oni su vrlo zainteresirani za razvoj boljih ekonomskih odnosa sa Hrvatskom.  Mi ovdje na Tajvanu naravno budno pratimo događanja na Hrvatskoj političkoj sceni  i nadamo se da će s novom vladom doći i do odredenih pozitivnih promjena u vanjskoj politici.
Kako biste ocijenili potencijal tajvanskog tržišta?

Tajvan je tržište ogromnog potencijala za Hrvatske tvrtke - lokalno tržiste od 23 milijona ljudi sa izraženim potrošačkim navikama, te vrlo razvijenim gospodarstvom koje raste stabilno oko 2-4% godišnje gotovo zadnja 2-3 desetljeća. Tajvanci su vrlo otvoreni za nove ideje i proizvode, te europske tvrtke u takvom okruženju imaju poseban status među potrošačima. Tajvan je tržište koje su mnoge vodeće globalne tvrtke prepoznale kao mjesto okupljanja u Aziji, te stoga može poslužiti i kao platforma za ulazak na ostala Azijska tržišta. Želimo iskoristili taj trenutak snažnog rasta i razvoja Tajvana, a ujedno i pozitivne trendove u turizmu gdje sve veći broj Tajvanskih turista dolazi u Hrvatsku. Naime, 2013. godine 55 tisuća Tajvanskih turista posjetilo je Hrvatsku, dok je 2016. ta brojka narasla na čak više od 110 tisuća. Dakle, u samo tri godine broj turista se udvostručio, što su nevjerojatni podaci.  Pogotovo ako se uzme u obzir da Hrvatska uopće ne radi promociju na lokalnim Tajvanskim turističkim sajmovima. S druge strane, povratne informacije Tajvanaca koji dolaze sa odmora iz Hrvatske su vrlo pozitivne, što otvara čitav niz mogućnosti u komercijalnom smislu. To treba iskoristiti.

Naša ideja je pomoći hrvatskim tvrtkama s izvoznim potencijalom, otvoriti im Tajvansko tržište te stvoriti preduvjete za njihovo pozicioniranje na tržištu. Dugoročni cilj je pozicionirati Hrvatsku kao brand na Tajvanu, poticati međutrgovinsku razmjenu, turizam i investicije prema Hrvatskoj.
Još jedan vrlo potentan smjer koji unutar EBAT-ovog Hrvatskog ureda razvijamo je akademska diplomacija. Želimo ponuditi Tajvanskim studentima studiranje na Hrvatskim fakultetima sa programima na Engleskom jeziku. Već smo povezali Zagrebačku Školu Ekonomije i Managementa (ZŠEM) sa jednim od top 3 privatnih fakulteta iz Taipei-a. Interes je velik te je to jedno od onih područja gdje mi vidimo potencijal za budućnost Hrvatsko - Tajvanskih odnosa.
Trenutno unutar EBAT-a imate urede Hrvatske, Slovačke, Češke, Mađarske, Poljske, Estonije, Litve i Finske. Kakvi su vam daljnji planovi po pitanju širenja na ostale europske države? Kakvi su planovi za ovu godinu?
Iako je naravno vrlo uzbudljivo razmisljati o širenju EBAT-a, pogotovo ako se uzme u obzir koliki je potencijal Tajvanskog tržišta i koliko zemalja EU-a jos uvijek nema razvijenu ekonomsku diplomaciju s Tajvanom, EBAT-ov Upravni odbor i ja kao General Manager organizacije, prvenstveno smo fokusirani na kvalitetu usluga koje EBAT pruža. Trenutni fokus je na formiranju snažnih timova koji se mogu uloviti u koštac sa širokim spektrom poslovnih upita.
Paralelno pratimo strategiju razvoja na godišnjoj razini i organiziramo prezentaciju naših zemalja na turističkom, edukacijskom te brojnim drugim sajmovima.
Također, u proljeće 2017., plan je napraviti određenu turneju po EBAT-ovim matičnim zemljama te održati niz prezentacija i sastanaka sa relevantim instituacijama te zainteresiranim tvrtkama.
Ovim putem htjeli bi sugerirati svim hrvatskim tvrtkama sa izvoznim potencijalom da nas kontaktiraju. Smatramo da hrvatski proizvodi imaju ogroman potencijal za plasman na Tajvansko tržište te Aziji općenito. Nadamo se da će hrvatske tvrtke to prepoznati te uvidjeti perspektivu poslovne suradnje sa našom organizacijom.

IntervjuGoranGasparac20170127_410C copy.jpg

Broj glasova: 12

Prosjek: 3,2

Vaša ocjena:
Goran Gašparac - EBAT

Najpopularniji članci