FMCG ČLANCI

facebook Pošalji prijatelju Isprintaj

Kava je dio naše kulture

piše: Professional

objavljeno: 18.03.2016

Narod smo koji teško može zamisliti svoju svakodnevicu bez kave. Za dobro jutro, za razbuđivanje, nakon ručka, u kafićima. Ono što je Englezima čaj kojeg su opjevali do te mjere da su ga uvrstili u samu srž civilizacije (engleski pisac George Orwell je svojedobno rekao kako je čaj jedan od kamena temeljaca njegove zemlje), nama su aromatična tamna zrnca.

U razgovoru s ključnim proizvođačima kave na hrvatskom tržištu doznali smo financijske pokazatelje vezano uz našu konzumaciju kave, doznali smo kako nas drugi vide i koliko smo im bitni, ali i koliko kave trošimo na godinu. Ono što smo i pretpostavljali jest da i potrošnja čaja kod nas raste, ali još uvijek ne toliko da bi zamijenila kavu jer, "kulturološki se kava u Hrvatskoj puno pije te u vrijednosnoj prodaji trenutačno premašuje prodaju čaja čak 10 puta", doznali smo u Nestléu. U usporedbi s ostalim zemljama regije, Hrvatska spada među zemlje s većom konzumacijom Nescafé kave po stanovniku, ali ne bježimo mi ni od turske kave, čak, štoviše.

Okus turske kave i sam ritual njezine pripreme specifičan je za našu regiju, u kojoj je turska kava daleko najpopularnija kod potrošača. "Kava je inače vrlo lokalnog karaktera, kad se ljubitelji kave naviknu na jedan okus, teško ga mijenjaju. Tako se i način pripreme kave razlikuje po državama. Talijani piju uglavnom espresso kavu, u skandinavskim zemljama pije se filter kava u velikim količinama, a kod mlađe dobne skupine popularna je kava pripremljena na instant način", izvijestili su nas iz Barcaffèa. Od njih smo doznali da na godinu trošimo oko 3,5 do 4 kilograma kave po stanovniku, ali i da je kava, zbog fluktuirajuće cijene, pogodna za spekulacije investicijskih fondova koji žele u kratkom roku ostvariti velike profite.

Modernizacija je ključna, pa je tako Franck prošle godine priveo kraju investicijski ciklus od 40 milijuna kuna s kojim su modernizirali pogone čaja te dodatno automatizirali pogon kave. Zahvaljujući ovome ulaganju, Franck danas ima jedan od najmodernijih pogona čaja u ovome dijelu Europe. Poslovni plan im je i daljnje ulaganje u kategoriju toplih napitaka.
Kava je jedno od tri najpopularnija pića na svijetu, uz vodu i čaj, te jedna od najprofitabilnijih roba. U Europu se počinje uvoziti tijekom 16. i 17. stoljeća.



Kristijan Gregorić
, izvršni direktor marketinga i razvoja, Franck

Neki od novih proizvoda nadmašili su sva naša očekivanja

KristijanGregoricFranck_280x350 copy.jpg
Kristijan Gregorić, izvršni direktor marketinga i razvoja, Franck
Prošle smo godine uspješno priveli kraju investicijski ciklus u iznosu od 40 milijuna kuna s kojim smo u potpunosti modernizirali naše pogone čaja te dodatno automatizirali pogon kave. Razmišljamo regionalno i vjerujemo da ovo povjerenje potrošača koje uživamo u Hrvatskoj, u okviru platforme Francka kao Kuće napitaka, možemo preslikati i na ostala tržišta


Franck na hrvatskom tržištu drži vodeću poziciju u kategorijama kave, ali i čaja. Tržišni su lideri u gotovo svim kategorijama kave u oba prodajna kanala. “U kategoriji mljevene kave u Hrvatskoj vodeći smo s više od 60 posto, u segmentu cappuccina, sa svoja dva brenda Franck Cafe i Gloria, više od 50 posto. U instantima smo na 15 posto udjela, a zadovoljni smo i s udjelima 2u1 i 3u1 mixeva koji rastu, dok smo u čaju na više od 50 posto udjela”, ističe Kristijan Gregorić, izvršni direktor marketinga i razvoja u Francku.

PREMA NEDAVNO PROVEDENOM ISTRAŽIVANJU BEST BUY AWARD CROATIA 2016/2017.  ISTAKNUTI STE KAO PRVI IZBOR KOJI NUDI NAJBOLJI OMJER CIJENE I KVALITETE NA HRVATSKOM TRŽIŠTU U KATEGORIJI ESPRESSO KAVE I
ČAJA. KAKO STE KOTIRALI PROTEKLIH GODINA, JESTE LI I INAČE PRVI?
Povjerenje koje su nam potrošači ukazali uvijek iznova opravdavamo vrhunskom kvalitetom naših proizvoda, što je za nas prva i osnovna pretpostavka uspjeha. I sami redovito provodimo slična istraživanja i pozorno slušamo što potrošači žele i očekuju od nas, a našu kvalitetu potvrđuju razna neovisna istraživanja. Svakako nam je drago dobiti još jednu potvrdu od strane Best Buy Award Croatia 2016/2017. prema kojem je Franck uvjerljivo istaknut kao prvi izbor koji nudi najbolji omjer cijene i kvalitete na hrvatskom tržištu u kategoriji espresso kave i čaja.

IMATE I NOVE PROIZVODE CAPPUCCINO BEZ KAVE ZA VAS I VAŠE DIJETE, JAGODACCINO & BANANACCINO. KAKO SU IH POTROŠAČI PRIHVATILI I PLANIRATE LI IZBACIVATI JOŠ NOVITETA NA TRŽIŠTE U SKORIJE VRIJEME?
U posljednje smo vrijeme u kategoriji cappuccina lansirali neke od novih proizvoda koji su nadmašili sva naša očekivanja. Ovo je specifična kategorija u kojoj su posebno važne stalne inovacije, a naš asortiman karakterizira bogat izbor raznovrsnih okusa koje potrošači itekako prepoznaju i cijene, i zbog kojih i u ovome segmentu držimo vodeću poziciju na tržištu. Primjerice, Franck Cafe liniju obogatili smo zanimljivim okusom kokosa i bijele čokolade te nedavno, u skladu s trendovima, i Jaffa okusom, a povratne informacije s tržišta bile su izvrsne. Pod istim smo brendom ušli i u novu kategoriju dječjih napitaka bez kave i to prvo s Bananaccinom te kasnije i Jagodaccinom. Franck je bio prvi koji je ponudio i posebnu liniju čajeva za djecu, pa je ovo bio logičan nastavak te priče.

KAKVE SU REAKCIJE TRŽIŠTA NA NOVE PROIZVODE I KOJE NOVOSTI MOŽEMO OČEKIVATI U OVOJ GODINI?
Dinamičnost našeg poslovanja u razvojnom smislu najbolje se ogleda u činjenici da smo u posljednjih godinu i pol, u kategoriji toplih napitaka, lansirali više od 25 potpuno novih proizvoda. Sa svakim od ovih proizvoda odgovaramo na određene potrebe tržišta i želje potrošača. Ono što je važno za istaknuti jest činjenica da Franck potrošačima nudi mogućnost odabira kvalitetne kave u svim cjenovnim razredima, uključujući i ekonomična pakiranja. Dakle, ovisno o mogućnostima i preferencijama potrošača, imamo rješenja za sve, od Glorije i Viktorije, preko naše ikonske Jubilarne kave, noviteta poput Franck 100% Arabice i Franck Crème, pa sve do ekskluzivnijih proizvoda poput „single origin“ kava Guatemale i Costa Rice. Reakcije s tržišta su iznimno pozitivne, i to nam samo potvrđuje da imamo dobro postavljenu strategiju te da smo na dobrom putu. Prepoznati smo kao inovator i naš je plan daljnje jačanje tog strateškog usmjerenja kompanije na inovacije kao temelj rasta u Hrvatskoj i regiji. U skladu s time, trenutno radimo na razvoju inovativnih koncepata, upravo u segmentu kave, s čime planiramo izaći ove godine.

KAKO BISTE OPISALI TRENUTNU SITUACIJU U HORECA SEKTORU? KAKVI SU VAM PLANOVI?
I u HoReCa kanalu smo uvjerljivi tržišni lider s bogatom ponudom naših espresso brendova u koje puno ulažemo, Franck  Bonus, Classic te premium brendovi Franck Superiore i Franck Stretto espresso. Puno ulažemo u izgradnju i razvoj dugoročnih odnosa s našim kupcima i ponosni smo na činjenicu da je naš pristup partnerima u HoReCa kanalu izvrstan primjer kvalitetno posložene prodajne organizacije. Ovdje nam je primarna brza i učinkovita reakcija na sve potrebe naših partnera kojima ne nudimo samo proizvod, već sveobuhvatnu uslugu i podršku u smislu logistike i marketinga, ali i edukacije. Posebnu pažnju pridajemo edukaciji ugostiteljskog osoblja, bez kojih ni vrhunska sirovina ne bi bila to što jest. Naš pristup ovdje je jasan, rastemo i razvijamo se s našim partnerima u skladu s politikom dugoročno održivog poslovanja. Cilj nam nije ostvarivanje brzog rasta nauštrb kvalitete. Dugoročna održivost našeg poslovanja nam je imperativ. Dakle, u HoReCi, kao i do sada, nastavljamo s razvojem poslovanja uz naše espresso brendove. Ovo prepoznaju i naši partneri koji ističu kvalitetu naše kave u usporedbi s poznatim svjetskim brendovima. To je snaga našeg razvojnog tima i projekata u koje puno ulažemo.

KAKO JE S ULAGANJIMA?
Prošle smo godine uspješno priveli kraju investicijski ciklus u iznosu od 40 milijuna kuna s kojim smo u potpunosti modernizirali naše pogone čaja te dodatno automatizirali pogon kave. Zahvaljujući ovome ulaganju, Franck danas ima jedan od najmodernijih pogona čaja u ovome dijelu Europe.

ŠTO ZA FRANCK ZNAČI ČLANSTVO U NEPROFITNOM DRUŠTVU INTERNATIONAL COFFEE PARTNERS (ICP)?
Članom društva International Coffee Partners (ICP) postali smo početkom 2014. U sklopu te inicijative, zajedno s našim partnerima, vodećim europskim proizvođačima i traderima kave, aktivno sudjelujemo u realizaciji razvojnih projekata u zemljama uzgajivačima kave pružajući potrebnu financijsku i savjetodavnu podršku. Franck je jedini proizvođač iz regije koji djeluje u sklopu ovog partnerstva. U okviru ICP-a djelujemo  s ciljem osnaživanja i pružanja podrške malim uzgajivačima u primjeni održivih praksi koje im omogućuju povećanje prinosa, bolju kvalitetu usjeva, veću konkurentnost i učinkovitiji pristup tržištu. Na ovaj način osiguravamo održivost svjetske proizvodnje kave, čime si ujedno osiguravamo sirovinu najbolje moguće kvalitete, što dalje prenosimo na naše potrošače. Osim toga, u okviru međunarodnog razvojnog partnerstva „Coffee & Climate” aktivno podržavamo realizaciju projekata s ciljem osposobljavanja malih uzgajivača kave kako bi što bolje odgovorili na izazove i posljedice klimatskih promjena koje ozbiljno ugrožavaju usjeve. Do sada je ovim razvojnim projektima u 11 zemalja Centralne i Južne Amerike, Azije i Afrike obuhvaćeno oko 30 000 malih uzgajivača kave.

KAKVI SU PLANOVI FRANCKA U NAREDNOM RAZDOBLJU?
Važna odrednica našeg poslovnog plana je daljnje ulaganje u kategoriju toplih napitaka te odlučan inovativan pristup u poslovanju s kojim ćemo osigurati značajan iskorak i daljnji razvoj u ovome segmentu.  Uz poseban fokus na inovacije i razvoj, u zadnjih nekoliko godina intenzivirali smo i naše aktivnosti na izvoznim tržištima regije. Razmišljamo regionalno i vjerujemo da ovo  povjerenje potrošača koje uživamo u Hrvatskoj, u okviru platforme Francka kao Kuće napitaka, možemo preslikati i na ostala tržišta. Imamo sve preduvjete za to.



Miljenko Vaić
, generalni direktor za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu Nestlé Adriatica

Hrvatsko tržište za Nestlé je među najbrže rastućima u Europi

MiljenkoVaicNestle_280x350 copy.jpg
Miljenko Vaić, generalni direktor za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu Nestlé Adriatica
Nestlé je u Hrvatskoj ostvario rast prodaje od 7,1 posto, čime se hrvatsko tržište svrstalo među najbrže rastuća tržišta u Europi, a u regiji je jedino Slovenija s rastom prodaje od 12 posto imala veću stopu rasta. Naravno, Nescafé kao najveća robna marka unutar asortimana značajno doprinosi ukupnom rastu prodaje




Nestlé, taj sinonim za kavu i slastice svima nam je dobro poznat, mlađim generacijama još od malih nogu iz hrvatskih dućana, onima nešto starijima malo više iz inozemstva, no ono što možda i nije toliko poznato širokoj javnosti jest dugovječnost koju ta poznata kompanija ima na našem tržištu. Nestlé je u Hrvatskoj u novije vrijeme prisutan od 1996. godine, kada Société pour l'Exportation des Produits Nestlé otvara svoja predstavništva u Hrvatskoj i Srbiji, no prvi podaci o dolasku na ovaj prostor datiraju još iz vremena dok je Hrvatska bila u sklopu Kraljevine SHS, a tvrtkino predstavništvo se nalazilo na Trgu bana Jelačića. Kako to izgleda ne zaostajati s ulaskom na tržište, i kakvi su planovi tog prehrambenog diva za budućnost, razgovarali smo s Miljenkom Vaićem, generalnim direktorom za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu Nestlé Adriatica.

NE MOŽE SE PUNO TVRTKI U HRVATSKOJ POHVALITI S TAKVIM BOGATIM STAŽOM. MOŽE LI SE REĆI DA STE MEĐU 'NAJDUGOVJEČNIJIMA' U HRVATSKOJ, ODNOSNO MEĐU PRVIMA KOJI SU PREPOZNALI OVO TRŽIŠTE I PLASIRALI SVOJE PROIZVODE?
Od samog početka, odnosno od otvaranja ureda 1996., Nestlé je na hrvatskom tržištu prepoznat kao pouzdana tvrtka, čija prisutnost znači bogatiju ponudu kvalitetnih prehrambenih proizvoda i dodatnu vrijednost na tržištu roba široke potrošnje. Hrvatskim potrošačima tako nudimo svjetski poznate robne marke proizvoda odličnog okusa i visoke kvalitete, Nescafé, Nesquik, Thomy, Maggi, Kit Kat, Smarties, Lion, Purina te Nestlé žitarice, Nestlé sladolede i Nestlé dječju hranu, kao i NAN zamjensko mlijeko za dojenje.

KOLIKO JE HRVATSKA INTERESANTNA NESTLÉU, KOLIKO PRIDONOSIMO S POTROŠNJOM U UKUPNOJ BROJCI?
Nestlé je najveća prehrambena kompanija na svijetu, prisutna na svim kontinentima i u više od 180 zemalja. Hrvatsko je tržište sa svojih 4,2 milijuna stanovnika jedno od manjih Nestlé tržišta i čini svega 0,03 posto u ukupnom prihodu kompanije, koji je globalno za 2015. godinu bio na razini 88,8 milijardi švicarskih franaka. No, neovisno o veličini uvijek je bitno kakva je dinamika prodaje na pojedinom tržištu, tako da sa zadovoljstvom mogu istaknuti kako smo u 2015. godini na hrvatskom tržištu imali organski rast od 7,1 posto, čime je Nestlé u Hrvatskoj rastao brže od prosječnog organskog rasta kompanije od 4,2 posto.To je dokaz da su naše robne marke interesantne hrvatskom potrošaču, da smo mu pružili relevantne inovacije, dobar omjer cijene i kvalitete, te da smo sve to na ispravan način komunicirali i podržali kroz ATL i BTL.

MOŽETE LI POVUĆI PARALELU SA ZEMLJAMA U REGIJI, KOLIKO HRVATSKA VIŠE ILI MANJE OD OSTALIH KONZUMIRA VAŠU KAVU? KAKAV UDIO NA TRŽIŠTU IMA NESTLÉ?
Kao što sam već spomenuo, Nestlé je u Hrvatskoj ostvario rast prodaje od 7,1 posto, čime se hrvatsko tržište svrstalo među najbrže rastuća tržišta u Europi, a u regiji je jedino Slovenija s rastom prodaje od 12 posto imala veću stopu rasta. Naravno, Nescafé kao najveća robna marka unutar našeg asortimana proizvoda značajno doprinosi ukupnom rastu prodaje, no ono što me veseli jest činjenica da su i sve druge kategorije proizvoda (Thomy, Maggi, konditorski asortiman, Purina, dječja hrana) imale rast prodaje u protekloj godini. Što se tiče kave, Nescafé je uvjerljivo vodeća marka instant kave na tržištu. Tako smo u 2015. godini dodatno za 4,9 postotnih poena povećali svoj tržišni udio i podigli ga na 44,5 posto.

KAKAV JE VAŠ DOJAM, OPORAVLJA LI SE HRVATSKA UISTINU OD RECESIJE, I VIDI LI SE TO NA VAŠIM POSLOVNIM REZULTATIMA?
Činjenica je da su makroekonomske okolnosti, ponajviše uzrokovane dugotrajnom recesijom i visokom stopom nezaposlenosti, i dalje negativne, no ipak vidimo pozitivan trend porasta potrošnje u maloprodaji tijekom cijele 2015. godine. Tome je sigurno značajno doprinijelo i smanjenje poreznog opterećenja plaća do kojeg je došlo početkom prošle godine čime se oslobodio veći raspoloživi osobni dohodak i shodno tome veća potrošnja kućanstava. Takvo okruženje donekle je pomoglo boljim poslovnim rezultatima, no ipak najveći utjecaj na pozitivan rezultat prošle godine za naše poslovanje ima rast tržišnog udjela u ključnim kategorijama i robnim markama u kojima se natječemo na hrvatskom tržištu. Očekujem nastavak blagog oporavka osobne potrošnje, naročito u maloprodaji prehrambenim proizvodima i tijekom 2016. godine, no još uvijek su to razine potrošnje daleko ispod 2008. godine i početka recesije. Stoga ćemo mi i dalje biti usmjereni na razvoj i inovacije u našem asortimanu proizvoda kao jednom od glavnih pokretača rasta tržišnog udjela koji će nam omogućiti posljedično i rast prodaje.

KOJI SU NAM NAJOMILJENIJI OKUSI? KLASIČNI ILI VOLIMO OBOGAĆENU KAVU?
Većina prodane instant kave je ona klasičnog okusa. Pored Nescafé Classica koji je već sinonim za instant kavu na hrvatskom tržištu, u zadnje vrijeme sve više raste i značaj Nescafé Golda i Nescafé Crème, što je u skladu s trendovima na zapadu. Značaj dodanih aroma dolazi do izražaja tek u kategoriji mješavina kave (tzv. miksevi), primjerice, unutar segmenta cappuccina gdje je visok značaj različitih okusa, stoga inovacije u ovom segmentu najčešće dolaze iz lansiranja novih okusa.

HRVATI SU POZNATI KAO LJUBITELJI „JAČE“ KAVE ILI BAREM VLADA TAKVA FAMA, PA U TOM DUHU, KAKO NAŠE TRŽIŠTE REAGIRA NA BEZKOFEINSKE PREPARATE? KANITE LI ŠIRITI PALETU S BEZKOFEINSKOM KAVOM KOD NAS?
Istina je da su Hrvati ljubitelji „jače kave“, prvenstveno zbog njenih funkcionalnih učinaka. Očekuju tako da ih razbudi ili im da energiju, stoga je samo manji dio potrošača zainteresiran za kavu bez kofeina. Naravno, kako bismo zadovoljili potrebe i tih potrošača u asortimanu Nescafé imamo i Gold, Classic i Nescafé Dolce Gusto kave bez kofeina.

KAKO SMO PRIHVATILI „KAVU ZA VAN“?
Nestlé Professional je odjel kompanije koji nudi proizvode i rješenja za konzumaciju izvan kuće, u - HoReCa kanalu, u hodu (Coffee2Go) i na poslu. To se prvenstveno odnosi na ponudu napitaka iz Nescafé i Nestlé asortimana. S obzirom da je Nescafé najpoznatiji brend topive kave na svijetu i sinonimom za kategoriju, imamo privilegij biti prvi izbor u ugostiteljskim i poslovnim objektima koji nude kavu. Više od desetljeća na tržištu nudimo „kavu za van“. Zbog užurbanog načina života ovaj trend iz godine u godinu raste, što je posebice vidljivo u promjenama navika ljubitelja kave u zadnje tri godine.  

PREFERIRA LI HRVATSKI POTROŠAČ KVALITETU ILI ĆE RADIJE KUPITI PROIZVOD CJENOVNO NIŽEG RANGA?
Na ovo se pitanje prije desetak godina možda i moglo jednostavno odgovoriti. Hrvatski potrošači bili su sinonim za potrošače orijentirane na poznate robne marke i što veću kvalitetu. Dolaskom recesije i porastom nezaposlenosti jedan je značajan dio potrošača bio spreman eksperimentirati s privatnim robnim markama. Dio tih potrošača ostao je i danas na privatnim robnim markama, dok se dio potrošača vraća poznatim robnim markama ukoliko je omjer cijene i kvalitete primjeren.  Ono što zasigurno znamo je da danas potrošač želi i cijenu i kvalitetu. Obje stavke ocjenjuje kao iznimno važne, i što je bitno za istaknuti, danas ih uglavnom dobiva jako lako, jer je gotovo sve dostupno na promociji.

JEDAN OD NESTLÉOVIH MOTA JE, KADA GOVORIMO O POLITICI KVALITETE, I „POLITIKA BEZ GUBITAKA“. ŠTO BI TO TOČNO ZNAČILO?
Usvojili smo „politiku bez gubitaka“, što znači da neprestano unapređujemo način rada kako bismo isključiti gubitke iz svih faza poslovanja. To se odnosi na proizvodnju i na procese, čime stvaramo prilike za konkurentnost i napredak. Kako bismo osigurali najviše standarde kvalitete za naše potrošače i kupce pribavljamo potrebna sredstva, opremu, sustave, unapređujemo stručne i tehničke vještine naših zaposlenika. Naposljetku, razvijamo programe obuke i timski rad koji su ključni za uspješno provođenje tih standarda te za postizanje izvrsnosti i konkurentnosti.

U POSLJEDNJE SE VRIJEME KOD NAS POČELA NJEGOVATI I POTENCIRATI KULTURA PIJENJA ČAJEVA. MOŽE LI U NEKOJ (DALEKOJ) BUDUĆNOSTI USPJEH TE INICIJATIVE UGROZITI PRODAJU KAVE? VJERUJEMO DA JE TO MALO VJEROJATNO, ALI SVEJEDNO, JESU LI RAĐENA KAKVA ISTRAŽIVANJA PO TOM PITANJU?
Kulturološki se kava u Hrvatskoj puno pije te u vrijednosnoj prodaji trenutačno premašuje prodaju čaja čak 10 puta. Stoga, nije izgledno da će se u skorijoj budućnosti taj trend promijeniti. Konzumacija čaja je, naime, tradicionalno bila vrlo ograničena jer se njegova konzumacija veže obično uz vrijeme bolesti i zimske mjesece, dok kava zadovoljava puno veći niz potreba kod potrošača i dio je svakodnevice. No, svakako postoji prostor da se povećaju aktivnosti i u tom segmentu neovisno o tržištu kave.

TKO SU VAM NAJVEĆI KONKURENTI U HRVATSKOJ?
Nestlé ima širok asortiman proizvoda, koji uključuje kategorije kave i pića, konditorski i kulinarski asortiman, sladolede, hranu za djecu, žitarice za doručak te hranu za kućne ljubimce. Na globalnoj razini konkurencija su nam multinacionalne kompanije koje, također, imaju širok asortiman robe široke potrošnje poput Unilevera, Jacobs Douwe Egbertsa, Mondeleza, Marsa, Danonea, Kellogsa, a koji posluju i na domaćem tržištu. Kada je riječ o konkurenciji lokalno, to su velike domaće prehrambene kompanije poput Francka, Atlantic grupe, Zvijezde, Kraša i Podravke.

I ZA KRAJ, RECITE NAM NEŠTO O SEBI, KOLIKO STE DUGO U NESTLÉU, ŠTO STE PROMIJENILI KADA STE DOŠLI, ŠTO I DALJE USAVRŠAVATE I KAKO VIDITE BUDUĆNOST NESTLÉA NA NAŠEM TRŽIŠTU? PLANOVI ZA 2016.?
Posljednjih osam godina koliko sam u kompaniji, radio sam na različitim pozicijama i mogu reći da je za mene to bilo vrlo dinamično razdoblje puno promjena i s mnoštvom projekata, uz one „redovne“ poslove. Jedna od prvih stvari koje sam promijenio po dolasku u Nestlé 2008. godine bila je struktura odjela prodaje i unaprjeđenje kvaliteta rada. Tako smo značajno profesionalizirali odjel koji se bavi vođenjem ključnih kupaca, uveli smo najbolje svjetske prakse u odjel terenske prodaje i osnažili administraciju u dijelu izvještavanja i praćenja prodaje i troškova. Paralelno s time radili smo intenzivno na izgradnji odjela trade marketinga razvijajući znanja i vještine, kako bi s operativne došli na stratešku razinu analize i planiranja budućeg poslovanja. U zadnje vrijeme najviše sam radio s financijama u području kontrolinga, s ciljem što boljeg sagledavanja trendova u poslovanju i snaženja svojih financijskih pokazatelja kroz donošenje ispravnih odluka. Od mnoštva projekata koje sam vodio ili u njima sudjelovao izdvojio bih due dilligence, akviziciju i integraciju Centroproizvoda u poslovanje Nestléa u Srbiji, gdje sam od početka bio odgovoran za područje prodaje, trade marketinga i izvoza. To je bilo vrlo izazovno s obzirom da nam se, doslovce preko noći, nakon akvizicije promet u Srbiji udvostručio, asortiman proizvoda utrostručio, a prodajna organizacija narasla za 80 posto. Pri tome su se sve kupoprodajne transakcije, dostava, logistika, sistemska podrška prodaji i ugovori s kupcima u jednom danu prebacili na Nestlé, bez da smo izgubili i jedan dan prodaje, odnosno i jednog kupca. Biti dijelom tog projekta za mene je svakako bilo iznimno vrijedno profesionalno iskustvo. Planovi za 2016. godinu vrlo su ambiciozni, pa tako očekujem stope rasta u prihodima iznad stope rasta tržišta, daljnje jačanje tržišnih udjela u ključnim kategorijama i na ključnim markama te pozitivne financijske pokazatelje. 



Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja Kave unutar Atlantic Grupe

U svim smo regijama vodeći, a to nam je cilj i za Hrvatsku

AndrejBeleBarCaffe_280x350 copy.jpg
Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja Kave unutar Atlantic Grupe
Atlantic Grupa je u 2015. godini ostvarila prihode od prodaje od 5,4 milijarde kuna, što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja rast od 5,6 posto. Kava se s 20,1 posto udjela u ukupnim prihodima od prodaje ističe kao najveća pojedinačna kategorija sa 1,085 milijardi kuna


Barcaffè je svjetlost dana ugledao 8. svibnja 1970. godine, a prvi je proizvod bila vrećica od 100 grama mljevene turske kave koja je i dandanas najprepoznatljiviji i omiljeni proizvod te robne marke. "Tada je glavna misao tehnologa bila napraviti proizvod koji će se i izgledom i vrhunskom kvalitetom razlikovati od ponude ostalih kava na tržištu", vraća nas u to vrijeme Andrej Bele, direktor Strateškog poslovnog područja Kave unutar Atlantic Grupe, s kojim smo pričali o napitku bez kojeg većina nas ne može zamisliti svoju svakodnevicu. Danas Barcaffè ponudu čini više od 40 proizvoda, od mješavina mljevene pržene kave, kave u zrnu, mješavina kave za espresso do instant napitaka i sve popularnijih napitaka za putovanja, takozvanih „coffee to go“.

PREMA ISTRAŽIVANJIMA, 2000. GODINE KAVA POSTAJE GLAVNOM TRGOVA
ČKOM POLJOPRIVREDNOM ROBOM NA SVIJETU. JE LI ONA TO I DANAS?
Ako gledamo isključivo poljoprivredne proizvode, kava je glavna roba, a u globalu to je nafta, dok kava drži drugo mjesto po obimu trgovanja. I danas je na prvom mjestu nafta. To znači da kava burzovnim fondovima i spekulatorima omogućava velik profit upravo zbog toga što je cijena kave volatilna. Nadalje, cijena kave fluktuira u vrlo kratkom vremenskom razdoblju te bilježi velike skokove i padove zbog čega je pogodna za spekulacije investicijskih fondova koji žele u kratkom roku ostvariti velike profite. Uz to, kava je omiljeni napitak na svijetu, a zadnjih godina počinje se piti i u zemljama koje su tradicionalno pile čaj, tako da povećana potrošnja traži i povećanu proizvodnju koja ne može svake godine zadovoljiti potražnju.

ŠTO BARCAFFÈ ČINI DA KAVA OSTANE NA TRONU?
Kao vodeći proizvođač u regiji neprekidno ulažemo u razvoj inovativnih proizvoda kako bismo što bolje odgovorili na želje potrošača i na sve brži tempo života. Tako se i rodila ideja za proizvod koji smo lansirali na tržište prošle godine, Black’n’Easy.  Radi se o potpuno novoj kategoriji kave koju smo nazvali “turska kava na brz način”. Inovativna i praktična, Black'n'Easy kava originalni je proizvod koji je uspio pomiriti različite trendove, uživanje u tradicionalnoj turskoj kavi i jednostavnu pripremu koju ima instant kava. Snažno razvijamo i segment Barcaffè&Go, moderan i popularan koncept koji pruža slobodu kretanja, zajedno s izvrsnom kvalitetom Barcaffè espresso. Uz to razvijamo aktivnosti i promocije koje dodaju vrijednost za potrošača i u duhu Barcaffè slogana, uljepšavaju mu dan. Takva aktivnost bio je i nacionalni program vjernosti “Kavamanija”, koji smo prvi put organizirali prošle godine.

BARCAFFÈ IMA JAK SEGMENT TURSKE KAVE, KOD NAS ITEKAKO POPULARAN. KOLIKO SE NAŠ UKUS RAZLIKUJE OD OSTATKA EUROPE I JE LI U EU SITUACIJA DRUKČIJA PO PITANJU PREFERENCIJA OKO VRSTA I PRIPREMA KAVE?
Okus turske kave i sam ritual njezine pripreme specifičan je za našu regiju, u kojoj je turska kava daleko najpopularnija kod potrošača. Kava je inače vrlo lokalnog karaktera, kad se ljubitelji kave naviknu na jedan okus, teško ga mijenjaju. Tako se i način pripreme kave razlikuje po državama. Talijani piju uglavnom espresso kavu, u skandinavskim zemljama pije se filter kava u velikim količinama, a kod mlađe dobne skupine popularna je kava pripremljena na instant način.

TKO SU VAM NAJVEĆI KONKURENTI U HRVATSKOJ?
Na svim tržištima izvan domicilnog obično su glavni konkurenti domicilni proizvođači, tako je i u Hrvatskoj.

KOLIKO HRVATSKA POTROŠNJOM BARCAFFÈA PRIDONOSI U UKUPNOJ BROJCI, UKLJUČUJUĆI HRVATSKU I SLOVENIJU TE REGIJU?
U ukupnoj potrošnji Barcaffèa, Hrvatska sudjeluje s udjelom od oko 20 posto.

IMATE LI VEĆ SPREMNE FINANCIJSKE POKAZATELJE ZA 2015.?
Atlantic Grupa je u 2015. godini ostvarila prihode od prodaje od 5,4 milijarde kuna, što u odnosu na prethodnu godinu predstavlja rast od 5,6 posto. Dobit prije kamata i poreza (EBIT) iznosi 404,0 milijuna kuna i manja je za 8,3 posto, najviše uslijed rasta cijena sirovina i nepovoljnog kretanja tečaja stranih valuta, dok neto dobit nakon manjinskih interesa iznosi 242,3 milijuna kuna, što je rast od 21,1 posto u odnosu na 2014. Gledajući strukturu prihoda od prodaje, ukupnom rastu Atlantic Grupe u 2015. godini najviše su pridonijeli Strateško poslovno područje Delikatesni namazi s rastom od 14,2 posto, Strateško poslovno područje Kava s rastom od 5,7 posto, Strateško poslovno područje Pića s rastom od 4,3 posto te Strateško distribucijsko područje Hrvatska s rastom od 11,1 posto i Strateško distribucijsko područje Srbija s rastom od 8,5 posto. Kava se s 20,1 posto udjela u ukupnim prihodima od prodaje ističe kao najveća pojedinačna kategorija sa 1,085 milijardi kuna prihoda od prodaje.

KAKAV JE UDIO BARCAFFÈA NA HRVATSKOM TRŽIŠTU?
Moram reći da smo rezultatima 2015. godine zadovoljni. Godina koja je započela s 11 posto tržišnog udjela dostigla je svoj vrhunac ulaskom u ključne kupce, snažnim aktivnostima u HD kanalu i modernom komunikacijom te u sezonskom razdoblju donijela čak 16 posto tržišnog udjela. Barcaffè 2015. godinu završava s količinskim rastom prodaje od 25 posto, vrijednosnim rastom od 34 posto i stabilnih 13 posto tržišta turske kave.

NA TRŽIŠTU STE OD 1970. GODINE. KAKVI SU BILI POČECI? JE LI DANAS TEŽE NEGO NEKAD, SAD KADA JE SVE OTVORENIJE?
Zavidan uspjeh nije stigao preko noći. Desetljeća truda, brige o kvaliteti, odabir najkvalitetnijih svjetskih vrsta kave i kreativne marketinške akcije bili su glavni stupovi koji su robnu marku doveli do pozicije na kojoj je danas. Kao kod većine proizvoda široke potrošnje, ponuda se proširila, razvili su se novi segmenti kave, ali je kava još uvijek napitak bez kojeg ne možemo zamišljati početak svog jutra, odnosno dana. Danas je tržište još zanimljivije nego što je bilo tad i svakako je dinamičnije. Barcaffè, kao i ostale brandove kave koje imamo u regiji, namjeravamo i dalje strateški razvijati, donositi inovacije u svijet kave te nastaviti rast u cijeloj regiji, a i šire u Europi.

NAKON UČVRŠĆIVANJA STATUSA U KUĆANSTVIMA, BARCAFFÈ 1996. KREĆE U OSVAJANJE RESTORANA, KAVANA I DRUGIH UGOSTITELJSKIH OBJEKATA. JESTE LI ZADOVOLJNI POSTIGNUTIM? GDJE STE PRODAVANIJI, U KUĆANSTVIMA ILI U RESTORANIMA?
Trenutno smo još uvijek prodavaniji u kućanstvima, posebno kako je turska kava još uvijek najjači segment kave u regiji. U portfelju kave Atlantic Grupe najzastupljenija je turska kava s 89 posto prodaje, slijedi espresso koji zauzima 6 posto prodaje. Zadovoljni smo postignutom pozicijom, ali imamo, naravno, velike ciljeve za budućnost i daljnji razvoj kategorije kave. 

BARCAFFÈ IMA I TRENING CENTAR. JE LI OPRAVDAO SVOJE PREDNOSTI? 
Svaki barist zna koliko je truda potrebno uložiti za savršen espresso napitak i koliko treba trenirati da se dostigne razina znanja pravog barista. Trening centar osnovan je upravo zato, da se podigne razina znanja na području pripreme espresso kave te da možemo našim partnerima ponuditi dodatnu uslugu, obuku njihova osoblja. Trening centar iz dana u dan opravdava svoje prednosti, jer kako je poznato, odličan espresso napitak zavisi od svih 5M, od kojih je ruka barista (tal. mano) jedan od najznačajnijih elemenata.

KAVA ILI CAPPUCCINO? ŠTO HRVATI VIŠE VOLE?
Ako mislite na pripremu espresso kave, mnogo se više pije cappuccino, što vrijedi i za ostale države u regiji. Svakako je kava s dodanim mlijekom najpopularniji kavni napitak u ugostiteljstvu.

PREMA VAŠEM ISTRAŽIVANJU, "NAJVEĆE SU KAVOPIJE FINCI KOJI PREMA GODIŠNJOJ STATISTICI U PROSJEKU POPIJU ČAK 12 KILOGRAMA KAVE PO STANOVNIKU. SLIJEDE ŠVEĐANI, NORVEŽANI I NIZOZEMCI S PO DESET KILOGRAMA POPIJENE KAVE GODIŠNJE, A NAJPOZNATIJE KAVOPIJE TALIJANI ZAPRAVO POPIJU SAMO PET KILOGRAMA KAVE GODIŠNJE PO STANOVNIKU." GDJE SU HRVATI NA TOJ LISTI, POSTOJE LI BILJEŽENJA?
Nismo pravili istraživanje, to su objavljeni podaci o potrošnji kave u svijetu. Finci su već dugo na prvom mjestu i vjerojatno će tako ostati još neko vrijeme. U našoj regiji potrošnja je oko 3,5 kilograma do 4 kilograma po stanovniku.

ŠTO BISTE VI KAO DIREKTOR MOŽDA POSEBNO IZDVOJILI KAO USPJEH TVRTKE ILI SVOJ VLASTITI TE KAKVI SU PLANOVI BARCAFFÈA ZA 2016., A GLEDANO I UZ POLOŽAJ U GRUPI?
Ne volim govoriti o vlastitim uspjesima jer znamo da je kod ovako velikog obujma poslovanja pojedinac samo član tima, a svi uspjesi su posljedica velikog zalaganja cjelokupnog tima na čelu kojeg sam ja, što mi je izuzetna čast, ali i velika odgovornost. Ovo je moja peta godina kako vodim Strateško poslovno područje Kave unutar Atlantic Grupe, a ove godine bilježimo i rast od 5,7 posto i u grupi predstavljamo 20,1 posto ukupnih prihoda i najveće smo Strateško poslovno područje. Nadalje, potrebno je napomenuti da smo prije pet godina u Hrvatskoj krenuli s dobrih 4 posto tržišnog udjela, a kako smo ranije već istaknuli, danas govorimo o stabilnih 13 posto. Svakako nam je cilj zauzeti lidersku poziciju i u ovoj zemlji jer, potrebno je naglasiti, u svim smo ostalim zemljama regije vodeći.

Broj glasova: 6

Prosjek: 3,5

Vaša ocjena:
Kava je dio naše kulture

Najpopularniji članci